Hr.P.Savez
  Naslovnica









Signaliziranje




dopuna kodeksa 06.02.2017.g.

Pravilnik 08.06.2019.g.

Pokušajte riješiti PREFERANS test







Godiš.poredak




Rang Pravila

Klasik Pravila



Online imamo:
5 gosta



S I G N A L I Z A C I J A     U     P R E F E R A N S U

Znate li signalizirati (markirati)?

Vrlo, vrlo delikatno pitanje!

Preferans je gotovo jedinstven, po tome što ima tri vrlo različite vrste igri:


    -     kada postoji adutska boja,

    -     kada nema adutske boje i igra se betl,

    -     kada nema adutske boje i igra se sanac.

      U svim tim igrama je signaliziranje partnera vrlo važno i posebno!

Igrajući Preferans u mnogim društvima s velikim brojem sudionika iz različitih sredina, a posebno na turnirima od klupskih pa do prvenstva Hrvatske, zaista mogu ustvrditi:

signaliziranje je najdeficitarniji dio znanja u Preferansu!

         Podijeljena su područja signaliziranja prema vrsti igre! To je samo važna početna odrednica, jer dodajući kartu štihu koju forsira izvođač, a posebno kada je izigrava partner, nužno je da se sasvim različito signalizira! „Smrtni grijeh“ bio bi zanemariti važnost signaliziranja glede talona koji je kupio izvođač!

         To su glavne odrednice, a ima i posebnih koje ćete naći proučavajući ova pravila! Uf, pa tko će se tu uopće snaći? Vi naravno, ukoliko želite postati ekspert ove igre, jer vrlo često uopće ne možete ili ne smijete signalizirati, a još češće signalizirati je potpuno nepotrebno i na kraju izuzetno je važno signalizirate li ili primate informaciju od partnera, koju morate protumačiti kao signalizaciju ili naprosto kao igru u kojoj partner mora štihu dodati i „neku“ kartu! Usput kada ne bi bilo signaliziranja između partnera, Preferans bi osim licitacija uglavnom bio kao i sve druge manje-više obične kartaške igre.

         Nakon ovolikog uvoda, koji Vas sigurno pomalo i plaši, a da bi baš sve saznali i primijenili u svim situacijama, trebat ćete odvojiti dovoljno vremena za vrlo smisleno izučavanje! Ukoliko niste voljni posvetiti toliko pažnje Preferansu, zamislite sudionika u igri, koji je upravo postao Vaš partner! Zna li taj igrač pravila signalizacije? Zapravo ukoliko i ne zna, to bi trebala biti sasvim prirodna filozofija igre u Preferansu! I to je ta najtočnija tvrdnja koje se treba pridržavati.

         Sigurno ste se snašli na početku jedne partije Preferansa, s igračima koje baš uopće ne poznajete ili se ne sjećate kada ste zadnji put s njima igrali. Uobičajena su pitanja kao:

    -     na sancu ukoliko Vas zovem što ćete atakirati?

    -     na sancu ukoliko dam kontru što ćete atakirati?

    I to je uglavnom sve, a o signalizaciji ni s !

Nema se vremena, a niti volje pitati suigrače s kojima ćete se družiti sljedećih nekoliko sati:

    -     kojom kartom ćete atakirati iz boje koja je obvezna?

    -     što će te igrati ukoliko nemate tu boju?

    -     ukoliko sam licitirao do jedne boje, je li to naznaka za izvornu ataku?

    -     a ukoliko ste Vi licitirali do neke boje, je li to naznaka za izvornu ataku?

Ukoliko se ipak proširi i potvrdi broj nekakvih dogovora, o signalizaciji opet ni s !

         No ima i izuzetaka, pa kada se određeno društvo sastaje češće i pitanja signalizacija nameću se iz igre, tj. uglavnom radi štete koja je nastala neprimjenom ili nepoštivanjem signalizacije!

         Ima još jedno pitanje koje je značajno i uvijek se nameće nakon signaliziranja partnera? Treba li baš tako nastaviti igru kako je partner signalizirao?

         Toliko za uvod, a dalje ćemo redom razraditi signaliziranje po grupama igri u Preferansu.

         Još nešto značajno prije početka: primarno signaliziranje partneru je najočitije kada odbacujemo prvu kartu druge boje, na boju koju ne posjedujemo, a to je najčešće neposjedovanje adutske boje (ukoliko se ne igra betl ili sanac), a produženo signaliziranje je kada u sljedećim štihovima dodajemo druge karte te ili druge boje!

         Signaliziranja koja postoje u Preferansu su:

    -     pozitivna – kada se igra u boji,

    -     negativna – kada se igra sanac,

    -     posebna – kada se igra betl.

         Nazivi signalizacija imaju potpuni smisao prema načelima same signalizacije, pa utvrdimo redom radi čega!

  1. Kada postoji adutska boja pozitivnim signaliziranjem i ukoliko je moguće odmah ćemo partneru naznačiti kartom te boje posjedovanje dobrih ili značajnih karata. U najvećem broju slučajeva takvo signaliziranje je moguće, jer kada se igra u boji koja je postala preferirana kod izvođača i listovi ostalih igrača sadržavaju jednu ili dvije boje koje nisu postale adutske!
  2. Kada se igra sanac i ne postoji adutska boja, signalizira se negativno. Listovi su uglavnom balansirani i svaka karta dodana štihu iz boje gdje postoji mogućnost uzimanja štiha, predstavlja opasnost da se taj štih jednostavno ne realizira. Glede toga odbacit treba kartu koja nam zaista ne treba i to iz druge boje!
  3. Kada se igra betl, signalizacija je uvijek posebna, jer svaka distribucija ili trenutna igra partnera određuje pravila signalizacije! Signalizacije u igri betla su toliko posebne, da se u svakoj partiji mora povezati sva potrebna logistika takve signalizacije!

    Ataka i signalizacija su uvijek u sprezi dobre igre u Preferansu!

Važan naputak: Pravilo dolaza nikada se ne mijenja. Kad se igra kroz list izvođača (prema izvođaču) igra se MALOM KARTOM, a kad se igra kroz list partnera VELIKOM KARTOM.

          Kada otvaramo štih prvom kartom, nastojimo ga otvoriti što većom kartom koja je iz vezanog niza, a posebno iz sekvence kada su najmanje tri u nizu ili iz još dužih nizova! Kada štihu dodajemo kartu, to je uvijek najmanja karta boje koja se igra, osim kada smo u obvezi i mogućnosti signaliziranja! Naravno u igri betla je sve drukčije!



Nikako ne zaboraviti: Signalizirati pa izgubiti štih je velika nesmotrenost i u slučaju štete za partnera se kažnjava. 

Signalizirana karta ili boja nije direktan poziv partneru da u toj boji i nastavi igru. Zapravo često će se upravo tako i igrati, ali partner mora procjeniti dali je signalizirana cijela dobra boja ili samo dobre karte, koje dijeli s izvođačem (zamislite da Vam partner signalizira "malu gabulu", a kroz njegov list odigrate kartu te boje u kojoj izvođač ima "veliku gabulu" ili još gore ukoliko su gabule obrnuto)!

 

IGRA U BOJI

na početak

         Sve signalizacije kada izvođač igra u boji, su pozitivne.

 

 

         1.1.1. Pozitivno i visoko

         Igra se u boji i odmah prezentiram najčešći slučaj kada u listu imate:

                               ---

                               A,K,D,10,9

                               J,9,8

                               J,10

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as). Listu ćete dodati herc A(asa) i „bahato“ signalizirati partneru da tu boju u potpunosti kontrolirate!

 

          1.1.2. Pozitivno i visoko + rezon

         Gotovo isto će biti ukoliko u listu imate:

                               ---

                               K,D,J,10,8,7

                               J,9

                               K,10

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as). Listu će te dodati herc K(kralja) i „bahato“ signalizirati partneru da tu boju u potpunosti kontrolirate, osim što ne posjedujete A(asa)! Vaš partner je dobio odmah s prvom signaliziranom kartom prilično informacija o Vašem listu:

    -     kako ne posjedujete u licitiranoj boji A(asa), boja mora biti ekstremne dužine,

    -     ukoliko licitirana boja nije ekstremne dužine, list bi trebao imati još jedan rezon.

         Vaš će partner biti zadovoljan ukoliko mu naznačite taj rezon, kada na drugu adutsku kartu dodate kartu iz boje u kojoj nemate rezon i odbacujući karo 9(devetku) naznačili ste rezon u piku!

 

         1.1.3. Pozitivno i visoko bez top figure + rezon

         Najbolje i najviše karata svog lista pokazat ćete partneru ukoliko imate list:

                               ---

                               D,J,10,9,8,7

                               J,9

                               K,J

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as). Listu će te dodati herc D(damu) i „bahato“ signalizirati partneru da tu boju u potpunosti kontrolirate, osim što ne posjedujete A(asa) i K(kralja)! Vaš partner je dobio odmah s prvom signaliziranom kartom prilično informacija o Vašem listu:

    -     kako ne posjedujete u licitiranoj boji A(asa) i K(kralja), boja mora biti ekstremne dužine,

    -     s bojom u kojoj postoje dva gubitna štiha za licitaciju je potreban barem još jedan rezon.

         Vaš će partner biti zadovoljan ukoliko mu naznačite taj rezon, kada na drugu adutsku kartu dodate kartu iz boje u kojoj nemate rezon i odbacujući karo 9(devetku) naznačili ste rezon u piku!

 

          1.1.4. Pozitivno i visoko bez top figure + rezoni

         Međutim imate list malo različitiji, pa osim licitirane herc boje još imate:

                               ---

                               D,J,10,9,8

                               K,D,8

                               K,J

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as). Listu će te dodati herc D(damu) i „bahato“ signalizirati partneru da tu boju u potpunosti kontrolirate, osim što ne posjedujete A(asa) i K(kralja)! Vaš partner je dobio odmah s prvom signaliziranom kartom prilično informacija o Vašem listu:

    -     kako ne posjedujete u licitiranoj boji A(asa) i K(kralja), boja mora biti ekstremne dužine,

    -     s bojom u kojoj postoje dva gubitna štiha za licitaciju je potreban barem još jedan rezon.

         Vaš će partner biti zadovoljan ukoliko mu naznačite taj rezon, kada na drugu adutsku kartu dodate kartu iz boje u kojoj nemate rezon! Međutim Vi posjedujete oba rezona i ne smijete ni pomisliti odbaciti kartu koja bi mogla uzrokovati gubitak štiha. Na drugu adutsku kartu odbacit će te herc J(dečka) i signalizirati rezone u kari i piku!

         Cijelo područje signalizacija 1.1. je pojednostavljeno rečeno, pozitivno za osnovnu boju koja se signalizira prva i koja je licitacijom već naglašena, kada u toj boji postoje barem tri karte koje su vezane sekvencom tj. nizom u skali!

Zapamtite najvažnije:

Druga karta uglavnom potpuno potvrđuje početno signaliziranje s prvom kartom, a ponekad je potrebna i treća karta za cjelovito signaliziranje kod posebnih listova tj. rezona! Najvažnije u sustavu signaliziranja je da partner pomno prati kada se signalizira pozitivno za prvu boju, jer se drugom većom kartom potvrđuje pozitivna signalizacija, a ukoliko druga karta nije iz prve boje signalizacije, cijela ta druga boja je negativno signalizirana! Naravno tada je gotovo sigurno da je treća boja pozitivno signalizirana. U slučajevima koje sam istaknuo od 1.1.1. – 1.1.4. naravno nema signalizacije koja je negativna za prvu boju i to će biti dalje u nastavku razrađeno. Sva prikazana signaliziranja su vrlo određena i pokrivaju cijeli ili gotovo cijeli list, jer ukoliko je nešto pozitivno, uglavnom je ostalo ili drugo negativno. Partner koji je pozvan niti u jednom slučaju nema siguran samostalni dolazak na pratnju, pa se takvi listovi mogu jednostavno i što je važnije precizno signalizirati!

 

         1.2.1. Pozitivno i nisko

         Sasvim je drukčije ukoliko Vaš list izgleda:

                     ---

                     A,D,10,9,8

                     J,9,8

                     K,10

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as), no sada ne možete adutskom štihu dodati herc A(asa), jer ne znate kod kojeg je igrača herc K(kralj)! Male ili luzerske karte petokaratne boje osim za signaliziranje ne mogu poslužiti za eventualni štih i treba ih učinkovito koristiti. Kako?

         Spomenuli smo da prvom kartom, kada se igra neki ugovor u boji, počinjemo pozitivnim signaliziranjem ukoliko je to najmanja karta te boje, a to će se potvrditi u sljedećem štihu kada dodate iz te boje sljedeću kartu koja je veća od prethodne. Na takav način ste bez sumnje signalizirali da posjedujete boju u kojoj se nalaze visoke nevezane figure!

 

         1.2.2. Pozitivno i nisko + rezon u trećoj boji

         Međutim licitirali ste do 4 s malo različitijim listom od prethodnog:

                     ---

                     A,D,10,9

                     J,9,8

                     K,D,8

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as), a vi bi naznačili da je Vaša boja popunjena figurama, koje obećavaju štihove. Partner Vas sigurno nije zvao da realizirate u Vašoj boji tri ili još manje sva četiri štiha, pa možete početi s pozitivnim signaliziranje u Vašoj herc boji, dodajući štihu najmanju kartu te boje. Ukoliko mislite da u Vašoj boji ipak postoji mogućnost da izvođač ima tri karte, nikako dalje ne smijete odbaciti kartu herc boje. Dalje će te signalizirati dodajući drugom adutskom štihu karo 9(devetku) i signalizirati: pozitivno za herc i negativno za karo! Tek dodajući adutskom štihu treću kartu u ovom slučaju sasvim ćete odrediti rezone svog lista. To mora biti karta u karo boji manja od prve koju ste dodali, a to je karo 8(osmica)!

         Što je o Vašem listu saznao partner? Uglavnom sve, no idemo redom:

    -     Vaša licitirana herc boja je 4 karatna, jer niste dva put signalizirali odbacujući karte iz te boje,

    -     Vaša licitirana herc boja nije vezana u nizu, je postoji ne pripadajuća visoka karta,

    -     u listu posjedujete karte karo boje, koja je potpuno negativna tj. ne sadržava karte za ostvarenje štiha,

    -     kako u listu nedostaje rezon za licitaciju, a niste iz pik boje odbacili niti jednu kartu, upravo time ste partneru naznačili da je taj rezon u pik boji.

 

1.2.3. Pozitivno i nisko + rezoni

         Još s jednim sličnim listom signalizirat ćemo na točno određen način:

                     ---

                     A,D,10,9

                     K,9,8

                     K,D,8

         Izvođač igra tref, a partner Vas je pozvao, jer ste licitirali do 4! Igra je krenula od izvođača. Ataka je tref A(as), a vi bi naznačili da je Vaša boja popunjena figurama, koje obećavaju štihove. Partner Vas sigurno nije zvao da realizirate u Vašoj boji tri ili još manje sva četiri štiha, pa možete početi s pozitivnim signaliziranjem u Vašoj herc boji, dodajući štihu najmanju kartu te boje. Ukoliko izvođač ima tri karte herc boje, nikako dalje iz te boje ne smijete odbaciti još jednu kartu. Ne smijete drugom adutskom štihu niti dodati pik kartu, jer ukoliko izvođač posjeduje u toj boji tri karte, opet ste odbacili štih i u toj boji. Znači preostaje da odbacite iz lista kartu karo boje i to tako da signalizirate pozitivno tj. najmanjom kartom, a to je karo 8(osmica)! Samo još usput. Što ukoliko izvođač igra i u trećem štihu adutsku boju? Zaista kada bi bilo jednostavno Preferans bi bila nezanimljiva kartaška igra, a odgovor sigurno postoji, pa strategija igre predviđa: radi čega ste pozvani sudjelovati u igri itd., no to je za neku drugu raspravu.

Odmah ustvrdimo značajno:

Za sve izložene slučajeve od 1.1.1. – 1.2.3.. Kod pozitivnog signaliziranja možemo krenuti od najveće ili najmanje karte iz boje koju signaliziramo, a to je uvijek prva slobodna karta koju odbacujemo! Ukoliko je signalizacija najvećom kartom te boje, ta karta mora biti iz niza koji sadržava barem još dvije manje karte kao: ukoliko je A(as) niz se još sastoji od K(kralja) i D(dame), a ukoliko je K(kralj) niz se još sastoji od D(dame) i J(dečka), a ukoliko je D(dama) niz se još sastoji od J(dečka) i 10(desetke). Ako pozitivno signaliziramo malom kartom, to mora biti zaista najmanja karta te boje! Nakon što u sljedećem štihu dodamo veću, etablonirana je boja kao pozitivna tj. boja u kojoj su karte pogodne za eventualno uzimanje štihova.

Pojednostavljeno i zauvijek zapamtite:

Pozitivno signaliziranje jedne boje nastavlja se:

    -     od najvećih karata u nizu k manjim,

    -     od najmanjih kada nisu u nizu k većim.

         Kada nakon pozitivnog signaliziranja za prvu boju, signaliziramo drugu boju, to je negativno signaliziranje za tu boju, a pozitivno je za treću boju. Ukoliko posjedujemo u svim bojama rezone za ostvarenje štihova, partner će tek trećom kartom saznati cjelovito signaliziranje gotovo cijelog lista, a vrlo često pregledavajući svoj list i viđeni talon, to će biti za dobrog igrača Preferansa prepoznatljivo saznanje i prije zadnje signalizacije!

POJEDNOSTAVLJENO I ZA POTPUNO MEMORIRANJE:

- prva boja pozitivno,

- druga boja negativno, a za

- treću boju pozitivno!

 

         1.3.1. Pozitivno i visoko + visoko – nisko za preostale boje

         Igra se pik igra u kontri! Kontru je dao Vaš partner nakon što ste licitirali na prvom mjestu 2, te da pratite nakon što ste vidjeli da je izvođač u talonu „kupio“ . U listu imate:

                         A,K

                         J,9,7

                         K,D,J,7

                         10

         Prvi ste na ataci i igrate prema partneru. Nema sumnje atakirat ćete najvećom kartom iz najduže boje! Znači karo K(kralj) je najbolja ataka, jer je partneru odmah i prezentirana boja, koja je bila licitacijska destinacija! Partner je dodao 10(desetku), a izvođač 8(osmicu). Igru nastavljate karo D(damom), koju Vaš partner uzima A(asom), a izvođač štih uzima adutskom 8(osmicom). U trećem štihu izvođač igra adutskog A(asa), na što Vi dodajete adutsku 10(desetku) i Vaš partner dodaje adutsku 7(sedmicu)! Izvođač adutira K(kraljem) i u četvrtom štihu! Koju kartu ćete dodati štihu, te najbolje signalizirati?

         U listu su Vam ostale karte:

                         A,K

                         J,9,7

                         J,7

                         ---

         Što ima izvođač tj. što ima Vaš partner koji je i kontrirao? Morao bi imati tri čvrsta rezona, jer ukoliko Vaša pratnja treba donijeti dva štiha, partnerova zasigurno treba donijeti tri štiha! Koja?

         Do trećeg štiha s partnerom iste ostvarili jedan štih! Vaš partner je imao rezon u karo boji, a to je karo A(as)! Izvođač drugi put forsira adutsku boju i Vaš partner dodaje adutsku kartu. Što ćete Vi dodati štihu? Sigurno karo kartu! Koju? Pa to je sasvim svejedno! Da, to je svejedno ukoliko niste proučili i usvojili pravila signalizacija u ovom primjeru, jer ukoliko jeste, boju višeg ranga signalizirat ćete najvećom kartom, a boju nižeg ranga najmanjom kartom te „beznačajne“ karo boje!

Bez dvojbe izvođačevom adutskom štihu dodat ćete karo J(dečka), jer želite partneru dati informaciju: signalizirana je viša boja od dvije moguće, a to je tref boja!

Za analizu tu je i cjeloviti dijagram karata:

E N W
=======
=======
=======

D,J,10

9,8
A,K
D,10
A,K,8
J,9,7
A,10
8
K,D,J,7
D,9,7
A,K,J,8
10

 

         Izvođač ne može proći, jer adutske karte nisu podijeljene, a signaliziranje igrača na poziciji W bilo je primjereno svim postulatima vrhunske igre u Preferansu!

Još možemo rezimirati! Igrom iz licitacijske boje i potvrdom rezona za licitaciju dolaska uspjelo se signalizirati:

          • svoju licitacijsku boju,
          • postojanje dobrog rezona u tref boji.

SANAC

na početak

         Sve signalizacije kada izvođač igra sanac, negativne su.

 

         2.1.1. Pozitivno i iznimno

         Kao u svemu tako i kod ovog signaliziranja postoje izuzetci kada treba signalizirati pozitivno!

         Izvođač igra sanac, na ataci je bio Vaš partner. Partner je izvorno atakirao karo K(kralja). Potvrdili ste pratnju, a u listu imate:

                    K,8

                    A,K,D,J,10

                    ---

                    J,9,8

         Vaš partner zasigurno u listu ima „pregršt“ karata u karo boji, kao i Vi u herc boji. Izvođač sigurno igra bez herc boje i nakon što je preuzeo prvi štih karo A(asom) i postao „car zabave“, Vaš je zadatak da mu tu zabavu malo pokvarite i zato partneru signalizirate odmah da posjedujete cijelu herc boju! Tom štihu ćete odmah dodati najveću kartu iz herc boje, a to je herc A(as)! Što dalje očekujete u igri glede svojeg, ali i partnerovog lista? Svakako da Vaš partner zadrži osim karo boje koju evidentno posjeduje i jednu kartu herc boje! Još je činjenica da karo boja nije sama dovoljna za pratnju, pa teoretski treba očekivati zadršku u još barem jednoj crnoj boji. Izvođač ima vjerojatno pik dugu i prioritetnu boju, a Vaš partner onda s Vama ima tref boju.

Važni naputak:

Dobro signaliziranje je najuže u sprezi s čuvanjem karata koje bi mogle postati štihom. Svih 5 karata u herc boji Van nisu potrebne, jer bez štiha koji će osvojiti Vaš partner ili Vi sami, nema realiziranja štihova u hercu! Niti jedan igrač Preferansa, pa čak i početnik neće odbaciti kartu iz tref boje, ali će čuvajući herc A(asa), odbaciti pik 8(osmicu), pa pogledajte dijagram svih karata i utvrdite što će se dogoditi.

E N W
=======
=======
=======
D,9,7
A,J,10
K,8
8,7
---
A,K,D,J,10
K,D,10,8
A,J,9
---
D
A,K,10,7
J,9,8

         Utvrdili ste! Ukoliko odbacite tu naizgled nevažnu pik 8(osmicu), izvođač će odmah proći, a herc boju niste signalizirali. Prihvatili bi kritiku ukoliko niste upućeni dovoljno u sustav signalizacija?

 

         2.2.1. Negativno i negativno

         Negativne su signalizacije kada se igra sanac u funkciji distribucija listova! Ukoliko izvođač ima balansirani list, to se isto najčešće ponavlja i kod igrača obrane. Kada jednom od igrača obrane u listu ponestane jedna boja, počinje se s negativnim signaliziranjem!

Pojednostavljeno:

Odbacit ćemo iz lista kartu koja je „zadnje smeće“ tog lista! Što Vaš partner odmah zna? Zna da u toj boji Vi ne očekujete štih! No važnije od toga, zna da u jednoj ili u obje ostale boje upravo očekujete štih ili štihove.

         Pratite sanac zajedno s partnerom koji Vas je pozvao i u listu imate:

                       D,J,9

                       K,10,8

                       10,9,8

                       9

                                     Partner nije ništa licitirao, pa ste naravno atakirali: tref D(damu)! Štih je uzeo izvođač A(asom) i nastavio A(asom) u pik boji. U sljedećem štihu izvođač igra pik K(kralja), a Vi ćete naravno partneru signalizirati herc visoku kartu, odbacivši iz lista karo 8(osmicu)! Vi naravno znate da ste partneru negativnim signaliziranjem, naznačili tu visoku herc kartu, ali to ne zna i Vaš partner, no može pretpostavit, jer ukoliko ste atakirali tref D(damom), za očekivati je da je u listu i tref J(dečko), pa ukoliko imate rezon i u hercu, pretpostavka može biti točna. Izvođač nastavlja igru u pik boji visokim kartama i sada na treću izvođačevu pik kartu odbacit ćete još jednu karo kartu!

Pokušajte se naviknuti: signalizirajte uvijek i svakom štihu dodajte ili odbacujte odgovarajuće karte prema pravilima signalizacija! Tako ćete i u ovom primjeru odbaciti u štih izvođača točno određenu kartu, a to je veća karta od prve odbačene, jer nikada se ne zna hoće li partneru zatrebati u tijeku igre i ta informacija. Znači odbacili ste karo 9(devetku). Gotovo je nevažno za ovaj primjer jeste li odbacili karo 9(devetku) ili 10(desetku), no glede karo boje signalizirajući malim kartama uzlazno, samu boju ste dva put naznačili kao negativnu!

Ponovimo:

Zašto smo dva put signalizirali negativno?

    -     prvi put: kada se igra sanac prva odbačena karta neke boje je signalizacija da ta boja ne sadržava karte koje bi mogle uzeti štih (prioritetno negativno signaliziranje),

    -     drugi put: kada se signaliziraju karte jedne boje, pa i boje koja je negativna, silaznim odbacivanjem potvrđujemo potpuno negativno postojanje potencijalnog štiha.

Imali to smisla ili korisnog učinka? Naravno da ima i to odmah utvrdite u sljedećem primjeru!

         Jeste li signalizirali četvrtom kartom iz lista tj. drugom kartom karo boje, pozitivno za herc boju?

Da!

         Sada Vaš partner može zaista računati na visoku kartu herc boje, jer da ju ne posjedujete morali bi negativno signalizirati i tu boju! Kako? Vrlo, vrlo jednostavno! Odbacili bi u izvođačev pik štih herc najmanju kartu!

Zauvijek upamtite:

Kada pratite sanac sve signalizacije su primarno negativne, a boja iz koje nije odbačena karta mogla bi sadržavati visoku ili visoke karte.

         Sada pregledajte dijagram karata i utvrdite koliko je vašem partneru igraču na poziciji W pomoglo ispravno signaliziranje:

E N W
=======
=======
=======
D,J,9
A
K,8
K,10,8
D,9,7
A,J
10,9,8
K,D
A,J,7
9
A,K,D,10
J,8,7

         I brzim pregledom možete zaključiti: Izvođač ima 4 pik štiha, jedan tref štih i jedan „siguran“ štih u kari, a „moguć“ je i štih u hercu! Sve je to moguće, ali pratioci su majstori Preferansa, pa nakon što je pratilac na poziciji E precizno atakirao i još bolje signalizirao, izvođač nije prošao! Izvođač je odmah uzeo tref A(asa) i 4 pik štiha. S igrom je nastavio u kari, nadajući se promovirati štih u hercu ili kari. Sada nastupa obrana! Štih u kari preuzima igrač na poziciji W. Što prije igranja u šestom štihu ima u listu igrač na poziciji W:

                   K

                   A,J

                   A,J,7

                   ---

         Tref K(kralj) i herc A(as) su sigurni štihovi! Ukoliko igrač odmah uzme te štihove, imat će ukupno 3 štiha. Partner obećava još štih u trefu, jer ima najvjerojatnije i visokog tref J(dečka). To je dobro utvrđeno, no kako da partner realizira taj tref štih, kada je boja blokirana ukoliko se igra odmah tref K(kralj). Partner je signalizirao nesumnjivo i visoku herc kartu. Koju? K(kralja) ili D(damu). Odluka: ako je signalizirao D(damu) izvođač će proći, a ukoliko je K(kralj), izvođač će pasti. Propustili bi zadovoljstvo i nagradu tog događaja?

 

         2.2.2. Negativno interpolirano

         Pratite sanac s partnerom. Izvođač je sanac licitirao iz ruke! Pozvali ste partnera i partner je prema pravilima atake u tom slučaju atakirao s tref 10(desetkom). U listu imate:

                   K,J,9,8

                   A,9,8

                   K,D,9

                   ---

         Izvođač je štih uzeo A(asom) i igru nastavlja A(asom) pik boje. Štihu morate dodati kartu koja neće postati potencijalni štih. Bez dvojbe i razmišljanja odbacit ćete herc 9(devetku)!

Da!

         Razmišljajte signalizirajući ukoliko Vašem partneru to može poslužiti tj. ukoliko razumije Vašu legalnu poruku odbačenim kartama, a tada ćete izvođačevom štihu dodati prvo herc 9(devetku)! Kakav je učinak tog osmišljenog signaliziranja? Odbacivanjem herc 9(devetke):

    -     negativno ste signalizirali herc boju,

    -     pozitivno ste signalizirali karo boju,

    -     naravno tref boju posjedujete, jer ste zato i zvali partnera.

         Kako ne posjedujete pik boju, sasvim je evidentno da izvođač istu posjeduje i da će nastaviti igru upravo u pik boji, a Vi ćete u treći štih dodati herc 9(devetku)! Sada je sve na svojem mjestu, jer ste partneru signalizirali:

    -     herc boja bila je primarno negativna, ukoliko je 9(devetka) najmanja karta herc boje, a nije jer postoji manja. No, jedna se boja morala interpolirati iako je pozitivna, a karte herc boje za to su bile najpogodnije. Sada Vaš partner zna ukoliko je prepoznao da u Vašem listu postoje sve tri zadržavajuće boje, jer ste osmišljeno silazno signalizirali!

Zapamtimo:

Dodajući štihovima karte jedne boje koje su veće od prethodno igranih je pozitivno signaliziranje!

 

         2.2.3. Negativno, negativno i negativno

         Može li se sa signalizacijama partneru potpuno naznačili sve o listu? Uglavnom da!!! A je li to i ovdje slučaj?

         Partner Vas je pozvao da pratite sanac i atakirao je prema izvođaču herc J(dečka)! Licitirali niste ništa, a izvođač igra sanac iz ruke. U listu imate:

                   K,D,9

                   ---

                   10,9,7

                   J,9,8,7

         Odmah ste pomislili što očekuje Vaš partner atakirajući tog herc J(dečka)! Pa vjerojatno štih, jer kako Vi u toj boji nemate niti jednu kartu, moguće je da ih Vaš partner ima čak i pet. Što li od Vas očekuje partner? Najbolju signalizaciju! Odmah ste u listu uočili da je na tref boji „zmija“! U pik boji mogli bi čak teoretski ostvariti štih i sve je pravilima negativnih signalizacija određeno!

         Prvom štihu koji je uzeo izvođač dodali ste karo 7(sedmicu)!

         Izvođač nastavlja igrom u herc boji. U izvođačev štih dodat ćete još jednu karo kartu. Zašto baš opet karo kartu? Jer kada bi štihu dodali pik kartu, u toj boji mogli bi izgubiti štih! Prema tome u drugi izvođačev štih u hercu, dodat ćete negativnim signaliziranjem karo 9(devetku)! Što ste time signalizirali svom partneru? Da ne posjedujete visoke karte karo boje!

         Izvođač nastavlja igrom u herc boji. Kako nastaviti sa signaliziranjem? Spomenuli smo da je na tref boji „zmija“, a ukoliko odbacimo pik kartu, kako bi još jednom negativnom signalizacijom druge boje naznačili tref boju, ukoliko izvođač u listu ima četiri pik karte, zaista bi mogli odbaciti štih. Zapravo ukoliko partner ne posjeduje karte u pik boji, bio je to i glavni razlog da Vas pozove!

         Trećem izvođačevom štihu u herc boji dodat ćemo ponovo karo kartu tj. karo 10(desetku)!

         Signalizirali smo vrlo korektno, čuvajući potencijalne štihove!

Važan naputak:

Nikada nemojte biti „baba vračara“, pa pretpostavljati da će Vaš partner brzo i preko reda saznati što mu želite obznaniti!

         Sada pregledajte dijagram karata i utvrdite koliko je vašem partneru igraču na poziciji E pomoglo ispravno signaliziranje:

E N W
=======
=======
=======
A,8
J
K,D,9
J,10,9,8,7
A,K,D
---
A,J,8
K,D
10,9,7
---
A,K,D,10
J,9,8,7

         Nakon što izvođač sakupi svojih sigurnih šest štihova i preda štih u jednoj boji, Vaš partner će uzeti svoje štihove u A(aševima) i predati Vam s tref 8(osmicom), štihove za Vaše visoke karte koje ste sačuvali u crnim bojama, jer ste signalizirali da koro boju ne posjedujete "niti u snovima"!

 

         2.2.4. Negativno, negativno i pozitivno

         Nitko ništa nije licitirao, a partner Vas je pozvao pratiti sanac koji je iz ruke licitirao izvođač. U listu imate:

                    10,9,8,7

                    K,J,9

                    ---

                    10,8,7

        Vaš je partner na ataci. Atakirao je karo A(asa). Izvođač dodaje malu karo kartu, a Vi odmah započinjete sa signaliziranjem! Štihu dodajete tref 7(sedmicu). Zašto 7(sedmicu)?

Prirodno negativno signaliziranje počeli bi pik 7(sedmicom) ili tref 7(sedmicom), no tref boja ima potpuno negativni predznak i zatvorenost svih malih karata, koje nikada neće postati štihovi! Sve visoke karte nalaze se kod izvođača i Vašeg partnera. Partner od Vas očekuje neku „mrvicu“, u Vašem listu koju i imate u herc boji. Tref 10(desetka) je najviša karta tref boje u Vašem listu i nakon povezivanja svih okolnosti partneru ste signalizirali odbacujući jednu kartu:

    -     tref boja je negativna,

    -     tref boja sadržava ostale niže karte, jer da nije tako, signalizirali bi nekom manjom kartom.

         Partner nastavlja u karo boji igrajući dalje 10(desetkom). Nastavljate prirodno signalizirajući negativno i za pik boju, pa štihu dodajete 7(sedmicu). Svoje ste obavili! Iza lista izvođača čuvat ćete herčeve i budno pratiti nastavak igre! Ukoliko uđete s hercom u štih, od Vas se očekuje da ćete znati vratiti tref ili pik kartu za sljedeći štih, naravno Vašeg partnera!

 



BETL

na početak


         Sve signalizacije kada izvođač igra betl, posebne su, jer mjerilo za uspješnost igre je luzer!

 

         3. Atakom

         Ataka u betlu ukoliko je izvedena od jednog partnera zaista je uglavnom vezana i sa signalizacijom! Iako su atake posebno područje proučavanja, trebali bi se podsjetiti osnovnih postulata:

    -     atakirati treba iz singla, a ukoliko ne postoji,

    -     atakirati treba iz dubla, a ukoliko ne postoji,

    -     atakirati treba iz četiri i više karata!

         Naravno različito je kada planiramo ataku, je li je izvodimo kroz list izvođača ili partnera! Vratimo se izvornoj ataci jednog od partnera i odmah ustvrdimo: moguće su svakojake atake iz svih mogućih distribucija, ali se eksplicitno ne atakira iz tri karte, osim kada je ataka iz svaker druge boje blokirajuća za nastavak igre! Još ustvrdimo: atakom smo odmah signalizirali boju, ali i uglavnom cijeli list, koji ćemo od karte do karte nastaviti signalizirati!

Važno je zapamtiti:

Posebne signalizacije kada se igra betl, upravo su posebne, jer ponekad signaliziramo odmah prvom kartom, a permanentno signalizirajući ponekad i šestom ili tek sedmom kartom totalno signaliziramo partneru u kojoj boji nećemo uzeti štih, da bi ga uzeo izvođač!

Važan naputak:

Signalizirati u jednoj boji dodavajući karte iz druge boje znači, odbacivati od najveće k najmanjim kartama te boje! Npr. ukoliko imamo u boji D(damu) i 9(devetku), dodajući štihu prvo D(damu) pa 9(devetku), signaliziramo da ne posjedujemo A(asa) i K(kralja) iznad D(dame) i J(dečka) i 10(desetku) iznad 9(devetke)!

Još jedan posebno važan naputak:

Niti jedan partner nije pozvao drugoga pratiti, pa su oba partnera od prvog štiha dužna signalizirati i pratiti signalizacije! Osim spomenutog partneri se moraju truditi atakirati i signalizirati, glede licitacija i viđenog talona, kartom koja je prepoznatljiva!

Najznačajnije različitosti u igri betla od igre u boji, pa zapamtimo sve je obrnuto:

Štihu dodajemo nakon što je odigrao i izvođač ili u štih druge boje odbacujemo najveće karte koje posjedujemo, a štih otvaramo s najmanjim kartama boje u kojoj atakiramo!

 

         3.1. Iz singla A(asom)

         Visokom kartom iz singla svakako treba atakirati. Ukoliko je to A(as), tim bolje, jer će slijedeća karta atakirana iz neke druge boje gotovo odrediti distribuciju lista. Imamo npr. ovakav list:

                         A

                         9,10

                         J,D,K

                         8,10,J,D

         Atakirajući tref A(asa) i odmah u slijedećem štihu nastavljajući s herc 9(devetkom), partneru smo signalizirali: u tref boji A(as) je bio jedina karta, a u hercu negiramo postojanje niže karte od 9(devetke)! Radi pregleda istaknimo: s dvije igrane karte naznačili smo 9 karata koje ne posjedujemo! Za početak nije loše, jer igra tog miješanja je tek počela!

         Pogledajmo partnerov list:

                         8,10,D

                         8,J,A

                         8,9,A

                         K

         Signalizacija je počela prvim štihom, dodavanjem najveće karte, a to je bila D(dama). Herc 9(devetku) je partner uzeo A(asom)! Odmah treba napraviti značajan pregled poznatog u svim listovima i to po bojama! Kod izvođača ili u talonu su karte tref boje : 7,9,J,K;, a kod partnera, izvođača ili u talonu karte herc boje 7,10,D,K.

         Karo i pik su još uglavnom nepoznatih distribucija i karata. Partneru je gotovo jasno da u tref boji nema rušenja, no nedostaju četiri tref karte, a igrom baš u toj boji partner će nastaviti signalizirati.

         Mora se igrati tref 8(osmicom), jer 7(sedmica) bi mogla biti u talonu! Izvođač dodaje tref 7(sedmicu), a partner herc 10(desetku).

         Treba li nastaviti igru u tref boji? Naravno, iako izvođač u toj boji ima sve karte uver! Nakon igre s tref 10(desetkom), partner može nastaviti signalizirati!

Molim zapamtite zauvijek:

Nikada se ne odbacuje karta iz boje u kojoj bi izvođač mogao pasti!

         Glede naputka partner ima samo jednu moguću igru! Štihu će dodati najveću kartu karo boje, a to je K(kralj). Držeći se svih navedenih postulata partner sada zna daleko više ili gotovo sve! Što zna? Nakon četiri odigrana štiha zna da partner nema karata u tref i herc boji. Nakon odbačene prve karte u karo boji informacija za tu boju je potpuna, jer partner iz dužine te boje ima više karata koje će preuzeti štihove, a to naznačuje pregledom vlastitog lista da u toj boji nema rušenja! Četvrtu pik boju partner nije naznačio i tu još znači postoji mogućnost rušenja!

         Što ima u listu igrač koji je revidirao plan igre i na redu za ataku u petom štihu:

                         ---

                         8,J

                         8,9,A

                         K

         Izvođač ne pokazuje ničim da je igra završena, pa treba dobro razmisliti o nastavku! Jeste li sigurni da bi na osnovu svih prikupljenih informacija mogli pravilno odigrati? Ukoliko niste to je zapravo dobro, jer Vi ste ozbiljan igrač, koji pretendira da postane ekspert igre u Preferansu! Kako treba razmišljati igrač koji je na redu za igru? Ukoliko treba vjerovati da je partner potpuno i u pravo vrijeme signalizirao, izvođač u listu ima u karo boji: 7(sedmicu) i najvjerojatnije ništa drugo! Ostaje premisa: izvođač ima u listu rušeću kartu u pik boji! Vaš K(kralj) je tom rušenju moguća zapreka i treba ga deblokirati! Osim navedenog partner iz pik boje nije odbacio niti jednu pik kartu. Uvjeren sam da ste posložili sve elemente za nastavak igre i da ćete partneru prepustiti „kormilo“! Ali igrajući:

    -     malom karo kartom,

    -     pik K(kraljem).

         Naravno pik K(kraljem), jer kada bi partner uzeo izvođačevu karo 7(sedmicu), došlo bi do blokiranja svih Vaših karata! Nakon deblokiranja pik boje odigrat ćete malu karo kartu i dalje je sve na partneru, a pripremili ste završnicu igre, kako bi izvođač pao!

         Izvođaču su u listu i talonu ostale karte:

                         9,J

                         7,D

                         7

                         7,A

         Hoće li pasti? Naravno, jer igrao je s majstorima vještina u Preferansu!

U talonu su bile karte: tref J(dečko) i herc D(dama).

 

         3.2. Iz singla 7(sedmicom)

         Singl karta je uvijek zadana ataka, a samim tim je signalizacija partneru glede nastavka igre! Najniža karta jedne boje je 7(sedmica), kojom u pravilu smijemo atakirati samo ukoliko je i jedina karta te boje!

Zapamtite:

Postoji ipak samo jedan izuzetak. U listu imate sedam karata jedne boje, a nedostaje 8(osmica) i k tom ste uvjereni da ukoliko odmah ne atakirate 7(sedmicu) izvođač bi mogao u igri odbaciti 8(osmicu) ili na neki drugi način Vaš list bi mogao postati blokiran!

         Što ćete signalizirati partneru ukoliko izvođač nije odmah pao, kada partner u sljedećem štihu igra iz boje Vašeg singla? Svakako igrat ćete najmanjom kartom najkraće boje!

         3.3 Iz singla, a partner je uzeo štih Vaše izvorne atake!

         Igrajući iz singla Vaša signalizacija je počela vrlo dobro. Zna li Vaš partner da ste igrali iz singla? Uglavnom treba pretpostavljati, jer to je osnovna premisa najbolje i uglavnom jedine igre u betlu!

Naputak koji „zlata vrijedi: kada je partner atakirao i preuzeli ste štih, a u listu imate singl kartu, uglavnom nikada ne treba nastaviti igru iz singla koji se nalazi u jednoj boji Vašeg lista, jer nije riješena boja atake!

         Vaša pozicija igranja je ispred izvođača i igrate kroz izvođačev list!

         U listu imate:

1. 2. 3. 4. 5.
         
--- --- --- --- ---
10,J,D 8,K,A 10 7 ---
9,10,A 10,J,D,K J,K,A 7,9,10,K 8,9,10,J,K
7,9,K 9,A 8,9,10,K,A 10,J,K,A 9,10,J,D

         1. Partner je uzeo prvi štih i odmah vratio u boji vaše izvorne atake! Što ćete dodati štihu? Iz kojih boja bi mogli rušiti? Svakako iz pik boje i eventualno iz herc boje, ukoliko izvođač ima trećeg A(asa) ili K(kralja)! Znači ostaje jedina karta koju možete dodati štihu, a to je karo A(as)!

         2. Partner je uzeo prvi štih i odmah vratio u boji vaše izvorne atake! Što ćete dodati štihu? Kartu iz najkraće boje, a to je pik A(as)!

         3. Partner je uzeo prvi štih i odmah vratio u boji vaše izvorne atake! Što ćete dodati štihu? Singl kartu!

         4. Partner je uzeo prvi štih i odmah vratio u boji vaše izvorne atake! Što ćete dodati štihu? Herc 7(sedmicu) morate čuvati za eventualno rušenje. U karo boji mogućnost za rušenje također postoji, pa ćete štihu dodati najvišu kartu četvrte boje, a to je pik A(as)!

         5. Partner je uzeo prvi štih i odmah vratio u boji vaše izvorne atake! Što ćete dodati štihu? Vrlo delikatno i pažljivo morate o tom odlučiti! Radi ispravnog signaliziranja trebali bi štihu dodati karo 8(osmicu)! Pogledajte list Vašeg partnera nakon atake u drugom štihu:

                      10,D

                      8,10,J,D,K

                      D

                      ---

                                  Pretpostavljam da ste uočili što će se desiti ukoliko ispravno signalizirate! Izvođač ima s Vama pik boju u kojoj samo Vi možete rušiti. Pažljivo analizirajući Vašu karo boju možete zaključiti: izvođač vjerojatno ima 7(sedmicu), a D(dama) i A(as) su u talonu ili kod partnera. Dodati ćete štihu karo J(dečka) čekajući da partner igra D(damom) ukoliko je posjeduje, koju ćete uzeti K(kraljem), za rušenje u piku!

Još jednom treba zapamtiti: u igri betla sve je posebno i obrnuto od igre u boji! Tako i izlazi tj. atake iz sekvenci su u pravilu, najmanjom kartom sekvence, a to znači da nemamo manje, a veće će se prezentirati redom u narednim štihovima.

 

         3.4 Iz singla, a partner nije uzeo štih Vaše izvorne atake!

         Vaša pozicija igranja je ispred izvođača i igrate kroz izvođačev list!

         Partner nema veću kartu od Vaše koju ste igrali ili ima specifični list, pa očekuje nastavak igre iz Vašeg lista! Licitacija ukoliko je bila i viđeni talon svakako će odrediti nastavak igre. Slijedeći primjeri upućuju kako nastaviti igrati i signalizirati nakon atake sa singl kartom u tref boji:

1. 2. 3. 4. 5.
         
--- --- --- --- ---
10,J,D 8,K,A 10 7 ---
9,10,A 10,J,D,K J,K,A 7,9,10,K 8,9,10,J,K
7,9,K 9,A 8,9,10,K,A 10,J,K,A 9,10,J,D

         1. Izvorna ataka je tref K(kralj)! Herc boja mogla bi biti rušeća, ukoliko izvođač posjeduje npr. K(kralja) u troje. U karo boji moguće je da bi mogao rušiti partner. U pik boji postoji 7(sedmica), koju treba pretpostaviti kao vrlo potencijalnu kartu za rušenje izvođača. Ukoliko bi se uspjelo srušiti 7(sedmicom), partner se mora deblokirati u pik boji. Kako to izvesti? Izgleda kao „nemoguća misija“! Ukoliko partner posjeduje u listu herc A(asa) ili K(kralja) u dvoje, to bi mogao biti dobar izbor za nastavak igre! Prema tomenastavljamo s igram iz sekvence najmanjom kartom prema izvođaču, a štihu sudodane karte: izvođač 9(devetka), a partner A(asa). Partner je odmah vratio boju atake igrajući u slijedećem štihu 8(osmicom). Štihu dodajete karo A(asa) i time signalizirate trećim štihom i već u trećoj boji. Izvođač štih naravno propušta i to 7(sedmicom). Zna li Vaš partner da se iz rušeće boje na odbacuju karte? Malo morate razmisliti! Izvođač očito ima i treću tref kartu manju od igrane. Zapravo sve preostale karte Vam trebaju. Partnerov list je još uvijek velika nepoznanica! Mmorate čuvati sve karte po bojama za eventualno rušenje, morat ćete odbaciti i kartu iz četvrte boje, pa štihu dodajete pik A(asa)! Izvođač dodaje štihu 9(devetku). Tref boja je konačno riješena i partner u petom štihu otvara s karo 8(osmicom). Štihu dodajete 10(desetku), a izvođač 7(sedmicu). Osjećate odgovornost za nastavak igre. Izvođač evidentno pada u hercu ili piku? Partner nije nastavio u herc boji, iz koje ste igrali u drugom štihu, pa možete zaključiti da je A(as) kod partnera bio singl i ukoliko izvođač ima K(kralja) u troje, tu će mu biti „kraj“! Igrate herc J(dečkom). Izvođač dodaje 7(sedmicu). Partner štihu dodaje pik A(asa)! Odlično, zadovoljni ste svojom igrom i nastavljate za izvođačev pad. Herc D(dama) je ta prava karta? Nije, jer izvođač štihu dodaje 8(osmicu). Partner dodaje pik 10(desetku)! Opet morate malo „spustiti loptu“! Zašto partner nije odbacivao karte karo boje, koju je igrao nakon potrošenih karata tref boje? Odlično pitanje u pravom trenutku, jer ukoliko je Vaš partner igrač s kojim se može računati, treba zaključiti tri činjenice:

    -     partner je budno pratio svaku Vašu odbačenu kartu, a u pik boja je bila zadnja odbačena,

    -     da bi mogli rušiti u pik boji, mora se riješiti karata koje mogu uzeti štih u toj boji,

    -     karo boja nema šanse za rušenje, a poslužila je za prijenos igre u Vaš list.

Zaključili ste odmah da partner u listu može imati još samo pik 8(osmicu). I naravno još ste zaključili da izvođač u listu može imati tref A(asa) i herc K(kralja), pa ukoliko je to točno u pik boji ima 8(osmicu)! Pik 7(sedmica) je Vaša igrana karta narednog štiha!

                 Odlično ste signalizirali i igrali, međutim niste niti smjeli drukčije! A Vaš partner bio je ekspert dobre igre u betlu. Nakon svih Vaših signalizacija odluka da Vas se ubaci u štih s karo 8(osmicom) bila je presudna.

Nemojte zanemariti: betl se igra dok izvođač ne pokazuje karte da je prošao, a vrlo često procjena iz svega poznatog određuje, koji će od partnera rušiti, a koji će to rušenje pripremiti!

Evo i cjeloviti dijagram karata:

Talon:   Pik D(dama); J(dečko)     

E N W
======= ======= =======
K 7,9,J,A 8,10,D
10,J,D 7,8,9,K A
9,10,A 7 8,J,D,K
7,9,K 8 10,A

         2. Partner nema veću kartu od Vaše koju ste igrali ili ima specifični list, pa očekuje nastavak igre iz Vašeg lista! Imate li kakvu viziju rušenja iz Vašeg lista? Mala mogućnost postoji: ukoliko izvođač ima herc 9(devetku), a partner 7(sedmicu) i ukoliko izvođač ima u listu karo A(asa) u četvero! Uz karo boju vezan je i nastavak igre s povoljnom signalizacijom za Vašeg partnera, koji zasigurno ne posjeduje luzerske karte karo boje. Znači jedini ispravan nastavak igre je karo 10(desetka)! Vaš partner u listu ima:

                   7,J

                   J,D

                   A

                   10,J,D,K

                                                   Dobro je da ste napravili plan eventualnog rušenja izvođača iz Vašeg lista, no iz lista Vašeg partnera tref 7(sedmica) je ta rušeća karta! Partner je uzeo štih A(asom) i igrao tref 7(sedmicu)!

         3. Partner nema veću kartu od Vaše koju ste igrali ili ima specifični list, pa očekuje nastavak igre iz Vašeg lista! Imate li kakvu viziju rušenja iz Vašeg lista? Možda iako je minimalna u pik boji i to, ukoliko izvođač posjeduje u listu uz 7(sedmicu) još jednu pik kartu? Nastavak igre je dirigiran! Vi morate igrati iz drugog singla u herc boji. Kolika je šansa da rušite izvođača u pik boji? Vrlo mala u odnosu na nastavak igre Vašeg partnera, koji može rušiti, ukoliko izvođač ima pad u tref i herc boji, a nakon igranja štihova u tim bojama i u karo boji! Znači partner treba preuzeti inicijativu, kako bi se igralo za rušenje u tri vrlo objektivne boje, a ne u pik boji! Pogledajmo list Vašeg partnera:

                        9,10,D

                        8,J,A

                        8,9

                        D

          Nakon Vaše tref izvorne atake i herc nastavka igre, Vaš je partner dobio značajne informacije i nastavak igre je opet dirigiran! Nema sumnje igra se mora nastaviti u trefu i to prvenstveno da se provjeri Vaša herc boja koja može biti u rasponu od singl karte, pa do najviše dvije karte uz pretpostavku uobičajenih distribucija. Izvođač je herc štihu dodao herc 9(devetku). Vaš partner može pretpostaviti i rušenje u herc boji, ukoliko izvođač posjeduje D(damu) u troje! Nakon što je partner u trećem štihu nastavio u tref boji, opet nema sumnje Vi ćete dodati karo A(asa). Smije li Vaš partner još jednom igrati u tref boji? Svakako pa zar bi izvođač igrao betl bez 7(sedmice), a već je štihovima dodao dvije visoke tref karte. Nakon što Vaš partner ponovo igra u tref boji, štihu ćete dodati i karo K(kralja)! Sada nakon četiri štiha Vaš je partner saznao: u kari bi izvođač mogao i pasti ukoliko potpuno iz lista deblokira Vašu karo boju! Kako nemate niti jedne karte u herc boji, taj posao odradit će sljedeća „čista“ boja, herc boja! 8(osmica) je pravi izbor za nastavak igre! Dodat ćete štihu zadnju kartu karo boje. I karo boja postala je time „čista“ boja! Što odmah mora riješiti Vaš partner? Prije svega imate li karo 10(desetku)! Tom naumu mora pristupiti razborito:

    -     ukoliko izvođač ima još jednu herc kartu, samim tim je pao i provjera je beskorisna, a ukoliko nema odbacit će rušeću kartu karo ili pik boje,

    -     igrom iz karo boje ukoliko partner ima 10(desetku), dodat će ju štihu, a izvođač mora staviti manju, znači 7(sedmicu)!

      Bez i najmanje sumnje karo 9(devetkom) partner mora nastaviti igru! Štihu morate dodati pik A(asa). Gdje je karo 10(desetka) i ostale karte u toj boji? Gdje je herc D(dama)? Vaš partner sada zaista mora razmisliti, jer Vi ste igrom i signalizacijom pripremili sve kako treba da izvođač padne, a na partneru je da odluči u kojoj boji! Ima li partner neke pokazatelje? Što je veći feler: Herc 7,9,D ili karo 7,10, a možda i feler u pik boji?

         Izvođač u listu izvorno može imati …, a ovisi što je talonirao, pa ima mogućnosti:

1. 2. 3. 4. 5. 6.
           
7,8,J,A 7,8,J,A 7,8,J,A 7,8,J 7,9,J 7,8,J,A
17,9,D 7,9,D 7,9,D,K 7,9,D,K 7,9,D 7,9
7,10 7 7 7,10 7,10 7,10
7,J 7 7 7,J 7,J

         Izvorno prije taloniranja izvođač je u listu imao:

                     7,8,J,A

                     7,9,D,K

                     7,10

                     7,J

         Vi bi talonirali?

         4. Atakirali ste visokom tref kartom. Partner nema veću kartu od Vaše koju ste igrali ili ima specifičan list, pa očekuje nastavak igre iz Vašeg lista! Imate li kakvu viziju rušenja iz Vašeg lista? U karo boji mogućnost za rušenje postoji! Igru treba nastaviti atakirajući herc 7(sedmicu). Signalizaciju treba nastaviti: nakon što partner uzme taj štih i nastavi igru u trefu, štihu ćemo dodati kartu iz boje u kojoj ne postoje rušeće karte. Znači pik A(as)! Što ste sve signalizirali partneru nakon tri odigrana štiha?

    -     deblokirane tj. „čiste“ su boje tref i herc,

    -     u karo boji možda postoji mogućnost za rušenje!

        

         5. Partner nema veću kartu od Vaše koju ste igrali ili ima specifičan list, pa očekuje nastavak igre iz Vašeg lista! Imate li kakvu viziju rušenja iz Vašeg lista? Možda, sasvim mala mogućnost postoji ukoliko izvođač igra s listom u kojem je pik K(kralj) u troje. Svakako takvu mogućnost ne smijemo zanemariti, pa ćemo u sljedećem štihu nastaviti igru s pik 9(devetkom). Ukoliko partner uzme štih, čuvat ćemo karo K(kralja) kako bi uzeli štih u kari za rušenje u piku!

 

        3.2. Iz dubla

         Najčešće ćete se naći u situaciji kada morate atakirati prateći betl, da u barem jednoj boji imate dubl, a to su distribucije: 2 + 4 + 4 ili 2 + 5 + 3, a još češće čete uglavnom u dvije boje imati dubl, a to su isključivo distribucije: 2 + 3 + 2 + 3. Naravno dogodit će Vam se i distribucije: 2+2+2+4 s tri dubla! Iz kojeg dubla atakirati i započeti signalizaciju, koja uglavnom rezultira u konačnici: rušenjem ili ne!

         Kada morate izvorno atakirati iz dubla, a nemate nikakve informacije iz licitacije ili viđenog talona, uvijek je dilema, iz kojeg dubla atakirati? Nekoliko naputaka za izvorno atakiranje:

    -     uvijek iz dubla koji ne sadržava 7(sedmicu),

    -     iz dubla koji ima vezane karte,

    -     iz dubla kada partneru možete signalizirati najviše karata te boje!

 

        3.2.1. Iz dubla manjom - uobičajeno

         Osnovne premise atakiranja, a time i signaliziranja u igri betla su: najmanjom iz bilo čega, pa tako i iz dubla! Kada ste otvorili štih jednom kartom, u pravilu partneru signaliziramo:

    -     nemamo manjih karata u toj boji,

    -     to je najkraća boja koju posjedujemo.

          Naravno da ima i izuzetaka, no izuzeci ukoliko postoje radi neke posebne distribucije karata ili licitacije, te viđenog talona, signalizacijom iz sljedećeg štiha trebaju biti potvrđeni!

Izvođač je licitirao betl iz ruke, pa pogledajmo što atakirati i signalizirati iz sljedećih listova:

1. 2. 3. 4. 5.
         
7,8 --- 7,K 10,D 9,J,D,A
10,J,D J,K 10,J J,K 7,10
9,10,A 9,10,J,D 9,10 9,10,J,D 8,9,10,J
K,A 9,D,K,A 8,9,J,K J,A ---

         1. Utvrdimo prvo što nećemo atakirati! Napomenuli smo da iz boje koja sadržava tri karte treba atakirati samo u krajnjoj nuždi! Je li to ovdje slučaj? Ne naravno, jer na raspolaganju imamo dva dubla! Imamo li viziju rušenja izvođača? Mogao bi imati feler u svakoj boji. U kojoj boji bi mogli izvođača srušiti, iz lista koji imamo? U svim bojama, osim u pik boji! Može li partner srušiti izvođača upravo u pik boji? Naravno da ne dok posjedujemo dvije visoke pik karte. I zadnje pitanje s kojim ste „skovali“ plan igre je: može li Vaš partner nekakvom igrom pogodovati da odbacite te dvije pik karte? Ne! Prema tome atakirat ćete pik K(kralja), pa A(asa) i u trećem štihu ukoliko oba igrača dodaju pik karte, tref 7(sedmicu)!

         2. Možete li izvođača srušiti u nekoj boji? Možda ukoliko ima u listu karo K(kralja) ili A(asa) u troje! Je li to dovoljan razlog da odstupite od pravila i da ne atakirate i signalizirate prioritetno iz dubla. Ukoliko je tako što se mora, ne smije biti teško! A jeste li dobro utvrdili da ukoliko ne atakirate odmah iz karo boje, takvu priliku više nećete imati. Pokušajte razmotriti i rezonirati u listovima partnera i izvođača kako stoje karte pik boje? Izvođač bi trebao imati jednu ili dvije luzerske, a partner ostale!

Zaključak: ući ćete u završnici dijeljenja s pik bojom u štih i srušiti u kari, a atakom herc J(dečkom) otvarate igru signalizirajući:

    -     herc je najkraća boja,

    -     ne posjedujete karte manje od J(dečka),

         3. U listu imate čak tri dubla! Naravno u svima izvođač može pasti, pa i u pik boji. Kako otvoriti igru? Prioritetno iz dubla! Iz kojeg? Koji ne sadržava 7(sedmicu). Znači iz herc ili karo dubla! Iz kojeg je bolje otvoriti? Iz dubla koji ima najmanje vezane karte! Znači karo 9(devetka) je primarna izvorna ataka!

         4. List iz kojeg morate atakirati je iz „ružnog sna“! A kada je tako možete pokušati popraviti vrlo lošu poziciju dubl karata, atakirajući iz četverokratne vezane boje najmanjom kartom. To je i jedina boja u kojoj bi mogli sami rušiti. Ukoliko ipak partner uđe u štih nakon što je igrao izvođač dodajući štihu malu kartu, nemojte zanemariti da moguće rušenje i dalje postoji!

         5. Odmah ste sigurno pomislili: ukoliko izvođač ima herc kartu je li 8(osmica) ili 9(devetka), jer ukoliko je 9(devetka), a kod partnera 8(osmica), igra je u tom miješanju završena? Međutim ukoliko je obrnuto i atakirate 7(sedmicom), izvođač će tu boju riješiti dodajući štihu rušeću kartu. Napomenuli smo 7(sedmicom) izvorno atakiramo samo ukoliko je singl, pa od tog pravila ne bi trebalo odstupiti niti u ovom slučaju! Igrajući iz jedne četverokratne boje, koja je i vezana najmanjom kartom, niste partneru najsretnije signalizirali, no čuvajući karte s kojima ćete ponovo ući u štih, rušenje u boji u kojoj imate 7(sedmicu) je i dalje ne samo moguće, već je kombinirano s kalkulacijama odgode rušenja radi deblokiranja partnerove više karte te boje!

         Ukoliko ste pažljivo proučavali u ovih pet primjera razne listove s dubl kartama, sigurno ste utvrdili da je tek zapravo spomenuto minimum od minimuma, jer ukoliko su igrači licitirali i otvorili talon sve je značajno drugačije! Posebno je važno kalkulirati je li atakirate prema partneru ili kroz izvođačev list!

 

        3.2.2. Iz dubla većom – obrnuta signalizacija

         Otvorili smo „Pandorinu kutiju“! Zašto? Zato jer partner mora znati kakva je informacija signalizacijom utvrđena i uvijek treba biti siguran u korektnu signalizaciju! Atakiramo većom kartom i signaliziramo partneru odmah da manju kartu te boje u listu ne posjedujemo, a to nije točno, jer smo atakirali iz dubla. Ipak postoje izuzeci kada je moguće atakirati obrnuto signalizirajući i tako prenijeti partneru samo jednu cjelovitu poruku, koja odmah ocrtava cijeli ili gotovo cijeli preostali list, uz samo jedan uvjet:

ostajemo u štihu izvorne atake ili izvođač odmah pada!

U slijedećem štihu igrat ćemo manjom kartom i u trećem štihu, partneru ćemo predati igru uz poruku:

partner nastavak igre za rušenje izvođača je dalje samo iz Vašeg lista!

Pogledajmo samo dva primjera:

         1.                       2.

         K,A                    D,K

         D,K,A                7,8,9,10

         ---                      8,9,10,J

         8,J,D,K,A           ---

         1. Izvorno ste atakirali tref A(asa), pa K(kralja) i u trećem štihu pik 8(osmicu)! Partner ukoliko uđe u štih s kartom pik boje, smije nastaviti igru samo iz boja tref i karo! Obrnutim signaliziranjem ocrtali ste vrlo precizno sve preostale karte lista. Postoji li dilema da to nije tako? Ukoliko postoji razjasnimo:

    -     da je pik 8(osmica) singl atakirali bi je odmah!

Zapamtite najvažnije signalizirajući u igri betla:

    -     dodajući štihu druge boje 7(sedmicu), kada ste mogli odbaciti veću kartu, signalizirate da u toj boji nema rušenja,

    -     signalizirajući obrnuto iz cijelog lista nema rušenja!

         2. Izvođač je u talonu dobio tref A(asa). Atakirate tref K(kralja), pa D(damu)! Za očekivat je da izvođač nije uzeo štih, jer ima dovoljno karata u tref boji. Igru trećeg štiha nastavljate karo 8(osmicom). Nakon obrnutog signaliziranja partner je informiran da iz Vašeg lista dalje nemate pretenzije za rušenje. Postoji li dilema da to nije tako? Da neznatna postoji! Vaš partner ima samo jednu visoku kartu u karo boji, a izvođač osim 7(sedmice) ima još jednu visoku kartu. Vaš list je blokiran, jer ste odigrali obje karte tref boje!

 

         3.3.1. Iz trikolora najvećom – obrnuta signalizacija

         Trikolor su distribucije 4 + 3 + 3 + 0! Signalizacija je nepromjenjiva i uvijek prisutna u svakom segmentu igre, naravno ukoliko je moguća! Prema tome ukoliko igrajući i signaliziramo prema pravilima koja su ovdje navedena, a time i propisana, primarno ćemo uspješno savladavati situacije nedoumica! Upravo radi toga navedena je signalizacija izvornom atakom iz trikolora kao prioritet igre većom kartom. Zašto?

         Prvo iz boja koje su sadržane u tri karte se u pravilu ne izlazi, pa tako i iz trikolornog lista koji sadržava dvije trokaratne boje!

Pazite: izuzeci su trikolorne distribucije, kada u jednoj boji imate 9,10,J!

         Ostaje izvorna ataka iz četverokaratne boje, koja u pravilu sadržava visoke karte, jer se luzerske nalaze kod izvođača! Signalizirajući najvećom kartom te četverokaratne boje, uglavnom ostajemo u štihu i nastavljamo igrom, a time i signalizacijom! Obrnuto signalizirajući uglavnom ostajemo i u drugom štihu, pa možemo tada signalizirati i treći put. Sve signalizacije su obrnute i list je potpuno opisan, trećom uzastopnom atakom! Čemu sve to, kada izvođač ne pada? Može li izvođač pasti u boji gdje Vi posjedujete visoke, a ne rušeće karte? Ne! No, takvom igrom postižemo:

    -     cjelovitu signalizaciju,

    -     igrom iz četverokaratne boje partner odmah s prvim ili narednim štihom, dodaje karte s kojim se ne može srušiti,

    -     partneru je često omogućena trenutna signalizacija, pa nakon igre u boji obrnute signalizacije, moguće je ciljano rušenje,

    -     ataka iz druge boje, nakon signaliziranja partnera postaje rušeća ili pripremna za rušenje,

    -     igrač koji je izvorno atakirao iz četverokaratne boje, obrnuto signalizirajući deblokira cijelu boju, a to je i najvažnija dobra igra u betlu, a posebno s trikolornim listom!

Pogledajmo samo dva primjera:


               1.                                       2.

              J,D,K,A                             8,J,D,K

              8,9,A                                 7,9,10

              ---                                     8,10,J

              8,J,D                                   ---

         1. Izvorna ataka tref A(as), pa nakon što je partner dodao 8(osmicu), a izvođač 10(desetku), u drugom štihu treba nastaviti s tref K(kraljem)! Partner štihu dodaje herc K(kralja), a izvođač 7(sedmicu). Nedostaje tref 9(devetka) i ciljano treba igrati i treći put obrnuto signalizirajući tref D(damu). Partner dodaje štihu ponovo kartu herc boje i to 10(desetku), a izvođač i zadnju tref kartu, koju ste ciljano izvukli iz lista! Je li partner uspio nešto signalizirati? Naravno! Partner nema više, a to je potpuno sigurno niti jednu kartu herc boje! Po čemu je to tako sigurno? Jer da ima i herc 7(sedmicu) iz rušeće boje ne bi odbacivao karte. Niti jednom kartom od prva tri štiha niste mogli, a niti imali namjeru srušiti izvođača, a sve se poslagalo gotovo samo, jer izvođač zaista ima u hercu 7(sedmicu) i J(dečka), pa nakon igre s dva mala herca pogledajte cjeloviti dijagram karata:

E N W
======= ======= =======
J,D,K,A 8 7,9,10
8,9,A 10,K 7,J
--- J,D,K,A 7,8,9,10
8,J,D 9,10,K 7

         2. Izvođač je u talonu dobio pik 7(sedmicu) i A(asa). Izvorno treba atakirati obrnutom signalizacijom iz četverokaratne boje! Tref K(kralj) je karta izvorne atake. Partner odmah dodaje visoku kartu najkraće boje u kojoj nema rušenje. Sigurno se može još jednom igrati silaznom obrnutom signalizacijom za izvođačevu 7(sedmicu), koju sigurno nije talonirao. Izvođač nije niti drugom tref štihu dodao 7(sedmicu), pa se može još jednom igrati silaznom obrnutom signalizacijom za izvođačevu 7(sedmicu). Svejedno je kojom ćemo kartom u tref boji nastaviti s igrom, no prema protokolu to bi trebao biti tref J(dečko). Izvođač trećem tref štihu dodaje 7(sedmicu), a partner i treću kartu koja je iz nove sljedeće boje! Partner je dodao redom: u kari A(asa) i K(kralja) i u piku K(kralja). Zaista prije igre u četvrtom štihu imate pregršt saznanja:

    -     partner nema od početka karte u tref boji,

    -     ukoliko je izvođač zadržao četvrtog tref A(asa), u toj boji bi mogao i pasti,

    -     partner više nema karata u karo boji,

    -     ukoliko izvođač u karo boji ima D(damu) u troje u toj boji bi mogao i pasti,

    -     partner je u pik boji trećem štihu dodao K(kralja), što znači da nema A(asa) i viđen je u7 talonu, a ukoliko iz vlastitog lista pokušamo razaznati partnerove mogućnosti za rušenje, mogle bi biti u četvrtoj herc boji ili naprosto partner uopće nema konkretne karte za rušenje! Znakovito se može zaključiti s povjerenjem u partnerovu korektnu signalizaciju, da je herc 8(osmica) u partnerovom listu jedina luzerska karta, a to nadalje znači da izvođač uopće nema karata u herc boji,

    -     izvođač je vjerojatno zadržao distribuciju lista: 3 + 3 + 0 + 4 ili 4 + 2 + 0 + 4!

Glede svih saznanja nakon što se dva puta igra u karo boji, izgleda da treba odlučiti: izvođač posjeduje rušeću kartu tref A(as) ili karo D(damu)! Koju je sačuvao? A(asa) ste vidjeli! Što bi Vi sačuvali na mjestu izvođača, a da do pet s četiri karte u trefu niste mogli licitirati?

 

         3.3.2. Iz trikolora najmanjom

         Izvornom atakom koja se započinje manjom tj. najmanjom kartom jedne boje je redovna i uobičajena signalizacija! Kako iz trikolornog lista treba prvenstveno atakirati iz boje koja nije trokaratna, ostaje četverokaratna boja u kojoj postoje rušeće karte. Pogledajmo jedan takav list:

                                              8,9,J,K

                                              D,K,A

                                              ---

                                             10,K,A

         Izvornom atakom iz tref boje 8(osmicom), otvara se igra, a najvažnije je partneru signalizirati preuzimanje inicijative i deblokiranje visokih karata u ostalim bojama!

Naputak na kraju:

Od svega što je navedeno u svim segmentima signalizacija, protokoli signalizacija su da ih se pridržavamo, no nikad ukoliko bi bili protivni najvažnijem postulatu igre u Preferansu: SRUŠITI IZVOĐAČA!

Materijal je pripremljen za analizu i primjedbe svake vrste i na korist svih natjecatelja Športskog preferans kluba Samobor.

Vaše dobronamjerne sugestije, koristit će svima! Koristite link FORUM ili mail preferansturnir@yahoo.com

na početak

Samobor, 19.01.20109.g.                                                                Gordan Borovčak







© Športski Preferans Klub Samobor 2003 • Izrada: Božo Kekez   održavanje: Miljenko Mogulić